piliscsaba_cimer

Különös sziklaképződmények Piliscsaba mellett

Piliscsaba mellett két, különleges sziklaalakzatot is felfedezhetünk könnyű, rövid kirándulásunkon. A Kálvária-dombról először a minden oldaláról különböző alakot mutató jellegzetes Gomba-sziklát, majd kissé messzebb a rejtélyes, sziklamászók által kedvelt Ördögoltár-sziklát keressük fel kényelmes körtúránkon.

A túra hossza: 3 km
A túra időtartama: 1 óra
Szintkülönbség: 100 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont:
Piliscsaba, Kálvária u.. A 10-es főútról, Piliscsaba Fő útjáról Budapest felől balra fordulunk az Új utcára, mely a Kálvária utcába vezet, itt balra kanyarodva érjük el a Kálvária utca és a Gomba utca kereszteződését.

A túra jellege: Könnyű, rövid erdei séta jól jelzett, kényelmes turistautakon, ösvényeken.

Térképkivágat: Budai-hg. 1:25 000 (Cartographia)

A túra leírása
Piliscsabán, a Kálvária és a Gomba utca kereszteződésétől indulunk a K∆ jelzéseket követve a burkolatlan Gomba utcán felfelé. A házak közül pár perc alatt széles rétre érünk, innen szerpentinezik fel a stációk mentén, szép fenyőfák közt a keskeny, kövezett keresztút a Kálvária-domb tetejére. A dombtetőn áll az 1837-ben épült, szépen felújított kápolna, előle szép kilátás nyílik Piliscsaba tornyaira, házaira.

A kápolna mögül induló hangulatos erdei ösvényen folytatjuk sétánkat. A kényelmes, szintet tartó erdei úton rövidesen pihenőhöz érünk, útjelzőtábla mutatja a kissé lejjebb, jobbra fekvő Gomba-sziklához vezető utat. Fából épült kis kilátóteraszról vehetjük szemügyre az innen valóban gomba alakú sziklaképződményt. Érdemes a kis csapáson óvatosan leereszkedni a kőgombához, körüljárva minden oldaláról más alakját mutatja a sziklaformáció. A gombán kívül üllő formát, de alulról egészen bizarr, tüdő alakot mutató szikla különleges látnivaló.

Visszatérve a pihenőpadhoz, jobbra fordulva folytatjuk tovább sétánkat. Pár perc alatt széles, tágas rétre érünk, a pihenőpadokkal, asztalokkal, esőbeállóval felszerelt, szépen rendben tartott területet nemrég Szent Ferenc-tisztásnak keresztelték. A K∆ jelzés innen pár méterre levezet a MOL 2007-ben létesített, Százhalombatta felől érkező gázvezetékéhez. Leérve a széles erdőirtásra, jobbra lefelé kanyarodunk és a konkrétan a gázvezeték feletti széles irtáson ereszkedünk.

Itt jelzéseket nem nagyon látunk, de rövidesen bal oldalon egy fából készült útjelzőtábla mutatja, hogy utunk következő célpontjához, az Ördögoltár-sziklához balra kell letérnünk. A K∆ jelzéseket követve a kis erdei csapáson gyalogolva bal oldalon már látszódik is a Csabai-toronynak is hívott fehéren szikrázó, impozáns Ördögoltár-szikla. Hamarosan balra kis ösvény ágazik le a szikla irányába, két perc múlva máris a fenséges sziklaképződmény alatt állunk.

A sziklamászók által is kedvelt gyakorlóterepként használt Ördögoltár-szikla középső részén cirill betűs felirat hirdeti a valószínűleg szovjet baka Oleg és Valika örök szerelmét a 80-as évekből. A magas képződményt teljesen körbejárhatjuk, a szemből széles szikla oldalról meghökkentően keskenynek látszik. Visszatérünk a leágazáshoz és egyenesen pár métert haladva kibukkanunk a volt lőtérre vezető betonúton, itt jobbra fordulva 15 perc sétával érünk be Piliscsabára, a Kálvária utcán, kiindulási pontunkhoz, útközben balról csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra útvonala is.

Forrás:https://kirandulastippek.hu/budapest-kornyeke/piliscsaba-gomba-szikla-ordogoltar-szikla