piliscsaba_cimer

Dévényi Antal kilátó

Különleges kilátótorony, káprázatos körpanoráma a Pilis hegyeire

A Piliscsaba felett magasló, Nagy-Kopasz (447 m) tetején, 2015 óta áll a dzsenga fajátékra hajazó, látványos Dévényi Antal-kilátó, melynek tornyából zavartalan körpanoráma tárul a Pilis és a Budai-hegység vonulataira. A kilátóhoz a legszebb útvonal a 10-es út menti Kopár csárdától kínálkozik, mely a hangulatos, fenyvesfoltokkal tarkított Zajnát-hegyeken keresztül vezet a Nagy-Kopaszra.

A túra hossza: 12,3 km
A túra időtartama: 3,5 óra
Szintkülönbség: 380 m fel, ugyanannyi le

A túra jellege:
Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, minimális szintkülönbséggel. Útközben vízvételi lehetőség nincs. Klotildligeten egy kocsmában „frissülhetünk” fel. Téli, havas időben is kitűnően járható, változatos útvonal. Minimum egy kis méretű hátizsákot vigyünk magunkkal, melyben a kulacs mellett akár kis harapnivaló is elfér. Télen mindenképpen túrabakancsban menjünk, egy szél- és vízálló softshell dzseki is jól jöhet.

Kiindulópont: Kopár csárda előtti parkoló, buszmegálló, Piliscsaba és Pilisvörösvár között, a 10-es főút mellett.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hg. 1:40 000 (Cartographia)

A túra leírása
A Pilisvörösvár és Piliscsaba közti Kopár csárdától indulunk, mely egyben a Pilis és a Budai-hegységet elválasztó nyeregben van, előtte nagy parkoló. A P jelzéseket követve elmegyünk a parkoló végéig, ahol balra mutatnak a jelzések az erdőbe egy kis hídon át. Az ösvények elágazásánál, a jobb oldalit válasszuk, itt csatlakozik hozzánk a P körtúra jelzés is, majd a bal oldali ágon fogunk visszatérni a túráról.
Kitűnően jelzett, jól követhető vékony ösvényünk a Zajnát-hegyeken keresztül kanyarog le-föl, hangulatos fenyvesfoltokon át, gyönyörű erdőben, időnként szép kilátást nyújtva a környező hegyekre. A környéket Pilisvörösvári kopárok néven is ismerjük, az elmúlt évszázadokban az erdőt teljesen kiirtották itt, majd a kilátó névadója, Dévényi Antal erdész vezetésével a XX. század folyamán nagyarányú fenyőtelepítéssel segítettek a hegyek termőtalajának megmaradásához. A túlnyomórészt fekete fenyőkből álló erdő nagy része 1993-ban leégett, azóta a fenyő mellett egyéb lombos fafajtákkal ültették be az egykori kopárok területét.
Egy kopjafánál, megnyílik az erdő, remek panoráma nyílik a Kevélyek büszke vonulatára. Itt érjük el a balról becsatlakozó P körtúra hurkának túlsó végét. Továbbmegyünk a P jelzésen, mely hirtelen meredeken lejtve keresztez egy gázvezeték széles, jó kilátást nyújtó nyiladékát, majd ismét betérünk az erdőbe és pár méter után a S jelzés elágazásához érünk.
Pár lépésre újabb elágazás egy kis esőbeálló mellett, a S□ jel balra ágazik le, itt fogunk majd visszajönni Klotildliget felől. Most még egyenesen a P és a S jeleket követve gyalogolunk, mely eleinte szintet tartva éri el a Fehér-hegyet, majd közepes lejtővel fut neki egy vadvédelmi kerítésnek. Utunk itt balra fordul, majd egy perc múlva a kerítés végénél jobbra élesen lekanyarodik, továbbra is a drótkerítést követve. Egy derékszögű bal kanyar után az elágazásnál egyenesen a K+ jelzés megy tovább, mi jobbra fordulunk a P és a S jelzéseken és hamarosan egy pihenőhelyhez érünk, ahol a gyér vizű, foglalatlan Iluska-forrás csordogál.
Jobbról egy széles, erdészeti dózerút csatlakozik, de pár lépés után élesen balra fordulunk a széles szekérúton a P+ jeleket követve. Néhány száz méter után egy elágazásnál jobbra tartunk a K+ jelzésen, melynek széles földútja nyílegyenesen halad tovább egy kerítés mellett a madárdalos erdőben. Az út egy derékszögű balra fordulásának után, egy újabb elágazásnál jobbra fordulunk, a K+ jelekhez a K és a S körtúra is csatlakozik, elmegyünk egy pihenőhely mellett, a sárga rövidesen balra ágazik, mi pedig a jobb oldali úton megyünk enyhén emelkedve a Nagy-Kopasz oldalában.
10 perc után két nyiladék találkozásánál balra kanyarodunk a K körtúra vonalát követve, a K+ jobbra tart. Itt már a kilátó útjelzőtáblája is mutatja az utat. Felfelé tartva hamarosan jobbra kanyarodunk a K∆ jelzésű úton, mely enyhe kaptatón, széles, murvás úton pár perc alatt felvisz a Nagy-Kopasz (447 m) csúcsán álló Dévényi Antal-kilátóhoz.

A 2015-ben épült, hatalmas dzsenga faépítő játékra emlékeztető kilátótorony tetejéről káprázatos körpanoráma nyílik a Pilisre, a Visegrádi- és a Budai- hegységre, jó időben az esztergomi bazilika kupolája is jól kivehető. A kilátó mellett kulturált padok, asztalok és tűzrakóhely teszi még vonzóbbá a kirándulóhelyet.
Visszasétálunk a K körtúra úthoz, egyenesen megyünk tovább, mígnem egy elágazásnál a K∆ jobbra tér Piliscsaba irányába, a K körtúrán maradva, melybe később balról becsatlakozik a S körtúra is Piliscsaba Klotildliget nevű részének szélső házaihoz érünk.
Balra megyünk tovább az erdő szélén, a felső házak melletti Dévényi Antal utcán, a negyedik utcán, a Munkácsy Mihály utcán jobbra fordulunk. A sínekhez érve jobbra a Liget söröző csábít egy kis pihenésre. Balra fordulunk, elmegyünk a Klotildliget vasúti megálló mellett, ahonnan az új S□ jelzéseket követve először a sínek melletti utacskán, majd a sorompó után, a balra tartó Zajnáthegyi úton folytatjuk túránkat. Mindjárt jobbra fordulunk az Erdősor utcába, mely rövidesen bevezet az erdőbe.
A S□ jelzésű út enyhén emelkedve egy hangulatos, buja vegetációjú völgyecskében kapaszkodik fel a Vörös-hegyre, ahol találkozik a P és a S jelzésekkel, a már ismerős kis esőbeállónál. Jobbra megyünk az ösvényen, át a gázvezeték nyiladékán, fel a P körtúra jelzés elágazásáig, ahol most a jobb oldali ágat választva 20-25 perc kényelmes sétával, gyönyörű erdőben vezető, hangulatos ösvényen érünk vissza kiindulási pontunkra.

Forrás: https://kirandulastippek.hu/budapest-kornyeke/nagy-kopasz-devenyi-antal-kilato-piliscsaba